Pulau Weh: een natte droom!

26 februari 2017 - Banda Aceh, Indonesië

Onze 4 laatste dagen op Sumatra waren fenomenaal! We begonnen ons duikavontuur met een opfrissing cursus. Omdat de laatste duik dateerde van november 2013, was dat meer dan nodig. Ingrid  was onze lesgeefster. Ze gaf ons de hele voormiddag theorie. Onze hersenen kookten, maar ze gaf zo duidelijk uitleg dat we vol zelfzekerheid aan de praktijk begonnen. Individueel bouwden we alle materiaal op, herhaalden alles om onszelf en mekaar te checken en mochten dan het water in. Nadat we alle nodige testjes hadden doorstaan konden we dan met de resterende lucht in de fles nog duiken boven het huisrif. Ingrid leerde ons op een volledig nieuwe manier duiken. Ze gaf ons ontzettend veel vertrouwen en daarom beslisten we ook om de volgende morgen met haar de eerste stap te vervolmaken om Advanced Open Water Diver te worden. Dat verliep ook vlot en sindsdien mogen we tot 30 meter diep duiken.

En zo verliepen onze dagen dus. In de voormiddag een duik van een uur. Dan terug op onze positieven komen. Lees: opwarmen, veel water drinken en onze reuzehonger stillen. Om 14h30 namen we dan terug de boot naar een andere divesite om een uur te genieten van de prachtige onderwaterwereld. Terug aan land was het weer opwarmen, ons logboekje invullen en nagenieten van alle moois dat we zagen.

De laatste dag twijfelden we of we nog de middagduik zouden meedoen. We besloten toch mee te gaan. En dat beklagen we ons ZO NIET! Omdat we maar met 4 mensen waren hadden we meer kans op 'speciallekes'. Moesten we niet met een mondstuk gezeten hebben om te kunnen ademen dan was onze mond constant open gevallen! We zagen een blacktip reef shark, een green turtle en een school devil rays zwom boven ons hoofd!!!! Alles wat we zo graag nog wilden zien. Daarnaast werden we steeds verwend met morenes (in de meest verschillende afmetingen en kleuren), nudibranchs (soort zeeslakken in de gekste fluoriserende kleuren), scholen barracuda's, fuseliers, papegaaivissen, prachtige zachte en harde koralen (onze favorieten: de tonnetjes en de waaiers), grappige koffervissen, koraalduivels, kreeften, octopussen die van kleur veranderen, griezelige schorpioenvissen en nog zoveel meer!!

Met een voldaan gevoel verlieten we het eiland. Sumatra bleek een schot in de roos. Het was niet gemakkelijk om de nodige verplaatsingen te maken. Maar telkens we er waren hadden we zoveel plezier. Het is een prachtig eiland met overweldigende natuur en overheerlijk pikant eten!! Bij deze plaatsen we Papua en Kalimantan op ons to travel lijstje!

1. Dominique:
    Wow ! Geen mondstuk, dus de mond valt open :-D
  2. Mams:
    6 maart 2017
    Mijn duikervaringen van vroeger kunnen niet aan die van jullie tippen hoor!! Prachtig, voor herhaling vatbaar!
  3. Jürgen:
    Machtig schoon!
  4. Tantemetje:
    7 maart 2017
    Wat een kleurenpracht.Geen enkele schilder kan dit nadoen!